חגים ומועדים למריבה

חג ראש השנה המצוי בפתחנו מסמל התחדשות, קירוב לבבות ומאופיין בהרבה משפחתיות סביב שולחן החג, אולם למרבה הצער גם טומן בחובו לעיתים פתח לסכסוכים וחילוקי דעות הנוגע להורים גרושים וילדיהם ושימור הסדרי הראיה כפי שמקויימים בימי החול.

הורה המשמורן מהו ?

חשוב לציין כי אין הגדרה בחוק מהו הורה משמורן, אלא מושג זה הינו יציר הפסיקה בלבד.

בדר"כ מושג זה מתייחס להורה אשר הילדים גרים איתו ושוהים עימו בדרך קבע, יש מצבים כמו במשמורת משותפת ששני ההורים יכולים להיות מוגדרים בתור ההורה המשמורן.

לרוב חילוקי הדעות בחגים צצים, כאשר ההורה המשמורן, אשר רוצה שילדיו ישהו עימו בערב החג ומסביב לשולחן הסדר אינו מקיים את הסדרי הראיה אשר מקנים לאב את הזכות לקחת את הילד/ה בערב החג ולרוב הפוך הוא גם הדבר, לצד השני אין רצון "לוותר" להורה המשמורן אשר שוהה עם ילדיו זמן רב יותר והוא מרגיש שזכותו המינמילית לפחות להיות עם ילדיו בערב החג מעבר להסדרי הראיה הקבועים בימי החול.

חשוב לציין כי בדר"כ הסדרי הראייה בכלל ובפרט בחגים מוסדרים בהסכם משותף שנערך בין הצדדים במועד הגירושין, או לחילופין עפ"י פסק דין שיפוטי. יתרון מובהק של  עריכת הסכם כזה הוא בין היתר יצירת גמישות בין הצדדים על מנת שאלו יוכלו לחלק בינהם באופן שווה והוגן את הסדרי הראיה גם בחגים כמובן, בדרך שאף צד לא ירגיש "מקופח".

עילת סכסוך נוספת קמה כאשר, , ההורה הלא משמורן הרוצה לצאת מחוץ לגבולות הארץ עם הילד/ה כמרבית עם ישראל הנוהג לשהות בחוץ לארץ בימי החג לצורך חופשה, זקוק לאישור ההורה המשמורן לכך, ולא תמיד ההורה המשמורן נותן את הסכמתו המיידית אם בכלל והדבר שוב מוביל לריב וסכסוך בין הצדדים. 

במידה ולא קיים הסכם בין הצדדים המסדיר את הסדרי הראיה, הדבר מערים קשיים מיותרים אשר מובילים בדר"כ להתדיינות משפטית, לכן המלצתי היא לפנות לעו"ד המבין בתחום המשפחה על מנת שזה יערוך הסכם הוגן, ראוי ומקצועי (כבר בעת פרידת הצדדים), שימנע אי הבנות עתידיות והתדייניויות מיותרות בערכאות המשפטיות.

בנימה זו, אאחל לכם ולבני משפחותיכם חג שמח ושתהיה שנה מתוקה כדבש.

 

 

יצירת קשר

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים ונשוב אליכם