הסכם ממון, ממזמן כבר אינה מילה גסה

הסכם ממון ממזמן כבר אינה מילה גסה

עניניי רכוש וכספים מאז ומעולם היוו נקודה רגישה בכל הקשור במערכות יחסים ובמערכות יחסים זוגיות בפרט.

בדר"כ הצד החזק בעל הנכסים ומרבית הכסף חש צורך בסיסי ואינסטינקטיבי להגן על רכושו במקרה שמערכת היחסים תעלה על שרטון, ולשם כך הסכם ממון מהווה סוג של הגנה על הצד שחשוף לפגיעה כלכלית קשה יותר מזה השני.

מה זה הסכם ממון ומדוע צמד מילים אלה יוצר רתיעה ראשונית אצל הצד השני שאינו יזם חתימה על הסכם שכזה?

הסכם ממון כשמו כן הוא. הסכם שמטרתו להסדיר את יחסי הממון והרכוש בין בני זוג טרם נישואיהם ובמקרה של גירושין ו/או פרידה.

הסכם שכזה ניתן לניסוח ע"י שני בני הזוג עפ"י רצונם האישי באיזה אופן יש לחלק את הרכוש, מצד אחד הסכם שכזה מגדיר מראש ומתאם ציפיות בין בני הזוג מה זכאי כל אחד מבחינה רכושית במקרה של פרידה ו/או גירושין וכך חוסך מלחמות מיותרות והתדינויות מתישות בערכאות המשפטיות כמו גם חוסך "הפתעות" ואי הבנות רבות.

רבים חוששים מחתימה על הסכם שכזה מאחר וישר עוברת תחושת "קיפוח" במוחם כי עליהם לוותר מראש על זכות כלכלית זו או אחרת אשר לולא חתמו על הסכם שכזה היתה מבוטחת להם.

לא כך הדבר, הסכם ממון לא חייב לקפח את הצד השני, זה שלא יזם את החתימה על ההסכם וגם במקרים רבים לשני הצדדים יש "מה להפסיד" במקרה של פרידה כך שכל אחד יכול "לשמור ולשמר" את זכויותיו הכלכליות במסגרת חתימה על הסכם ממון.

מלבד חלוקת הרכוש בין הצדדים, רשאים בני הזוג לקבוע בהסכם האמור אף את גובה דמי המזונות שיצטרך האב לשלם במקרה של פרידה ו/או גירושין וקביעות נוספות הנוגעות למתנות או ירושות עתידיות שיקבל אחד מבני הזוג.

לא למותר לציין כי במידה וההסכם אכן נחתם לפני הנישואין, ישנו הצורך בחתימת נוטריון על מנת לאשרו וליתן  לו תוקף משפטי. לעומת זאת, בני זוג רשאים לערוך ביניהם הסכם ממון אף לאחר נישואיהם. במקרה כזה ההסכם יקבל תוקף משפטי מחייב רק אם יאושר על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

חשוב איפוא, לפני חתימה על הסכם שכזה או לפני עריכת הסכם שכזה להיוועץ בעו"ד המומחה בדיני משפחה וזאת על מנת להבטיח את זכויותיך ולדאוג כי באמת אין מדובר פה בחתימה על הסכם דרקוני ומקפח.

 

* האמור לעיל אינו מהווה תחליף למתן ייעוץ משפטי פרטני.

יצירת קשר

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים ונשוב אליכם